Smrť printu! (alebo ako si budeme vyberať informácie a kde ich nájdeme)

mouse - computer classroom

Čaro Facebooku, teda okrem možnosti skryť niekoho príspevky bez toho, aby o tom vedel, tkvie v priateľstvách, ktoré sa preklopenia do reality dočkajú až po rokoch alebo aj nikdy.

Kým sa to (ne)stane, toho človeka spoznáte. Viete, kde a kedy bol na dovolenke, viete, ako vyzerá manželka a zagratulujete k narodeniu nového potomka. Narodeniny väčšinou vynecháte. Virtuálne vyriešite všetky problémy a denne na stene svojej, jeho alebo spoločných priateľov zaujmete hneď niekoľko zásadných postojov. Ak totiž máte byť priateľmi, na postojoch záleží. Stovky človekohodín sa denne v bratislavských open officeoch minú práve na to. A stále ste sa nestretli, pravdepodobne ani nestretnete. Nikto by predsa v skutočnom živote nechcel mať tisíc priateľov.

Facebook vie, Facebook poradí: štyri roky sa takto priatelím s Tomášom Bellom a prvýkrát sme sa naživo stretli predvčerom v rádiu, aby sme prediskutovali internet, to rodisko všetkých ideologických rozporov a bojisko všetkých súbojov. Z hľadiska médií žijeme v jednej z najzaujímavejších dôb, povedal Tomáš. Tvár médií sa od základu mení a otázka neznie či ale ktoré zaniknú. Print v dnešnej podobe je v bdelej kóme, ale rovnako je na tom už aj blog, povedal tiež a ja mu to len tak neodpustím, lebo to do môho života zavádza niekoľko pomerne nepríjemných skutočností.

Klasické médiá pôjdu hore drnom, to nie je žiadna novinka. Televízia prežije, hoci takmer určite nie v dnešnej podobe, skôr ako hybrid virtuálneho a televízneho sveta. Všetci sú posadnutí behaviorálnou ekonómiou, lebo tá nám najlepšie vysvetlí motiváciu a myslenie ľudí, to ona nám umožní lepšie a presnejšie cieliť tie reklamy, ktoré vymýšľame. To nepovedal Tomáš, niekde som si to prečítal a hneď potom som čítal ďalší článok, ktorý to vyvracal. Zrejme preto mi Facebook v rámci kontextovej reklamy ponúka možnosť stať sa tajným agentom, občas v kombinácii so zoznamkou. Ako z tohto všetkého vytiahnuť nejaký zmysel?

Zmení sa forma a vonkoncom sa to nebude týkať len tradičných médií. Facebook a ani Twitter tu nebudú navždy, užívatelia internetu sú totiž charakteristickí absolútnou nelojalitou. Tak ako vždy, aj teraz vznikne niečo ďalšie a oni pri prvej príležitosti odídu za lepším, za rýchlejším, prehľadnejším, jednoduchší za jednoduchším a náročnejší za zložitejším. Niektorí si navždy vystačia so zdieľaním pekných citátov, ktoré im hovoria, ako by mal ich život vyzerať, ak by nevyzeral tak, ako vyzerá a iní si pochutia na dlhších textoch (práve preto vzniká napríklad projekt Mono.)

Výber relevantných informácií už dnes čoraz viac prenechávame na (aj virtuálnych) priateľov, ktorých úsudku veríme a s ktorých názormi súhlasíme. Budeme na nejakej inej sieti, ktorá pravdepodobne ešte lepšie vyladí rovnováhu medzi jednoduchosťou a personalizáciou. Bude menej diktovať a ponúkať, viac sa sústredi na poskytovanie aktuálneho obsahu namiesto opakovania starého. Bude mať integrovaný vyhľadávač v obsahu aj našej vlastnej histórii. Hashtagy sú len medzikrokom.

Reklama bude omnoho menej viditeľná, zato však ešte lepšie cielená, najmä však už vôbec nebude vyzerať ako reklama. Product placement bude ešte menej product a už vôbec nie placement, napriek tomu nezanikne. Pôjde o krok ďalej, sústrediť sa azda bude skôr na vyvolanie emócie a pocitu, ktorý si užívateľ potom spojí s konkrétnym produktom. Bannery, ach bannery, zaniknú a jedného dňa budú považované za rovnako nevkusné ako dnes hudba pri otvorení stránky.

To všetko bude sústredené na tej ďalšej sociálnej sieti, ktorá nahradí médiá tým, že sa sama stane veľkým médiom a tých niekoľko vydaní tlačených novín, ktoré budeme vlastniť, si raz možno budeme odkladať a vážiť rovnako ako dnes čiernobiele fotky a už onedlho knihy. V neposlednom rade preto, že nám namiesto spravodajstva budú prinášať názory a komentáre.

samo
Samo Marec
Copywriter

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *