Nech je to lacné a nech je to virál!

Predstavte si, že ste developer a staviate mrakodrap. Nezamestnávate robotníkov. Miesto toho vám ten mrakodrap stavajú zadarmo náhodní okoloidúci za to, že ste im predtým povedali dobrý vtip. Jeden priloží pár tehál, druhý vytiahne po kladke oceľový trám, iný namontuje okná a zavedie elektrické obvody na celom štvrtom poschodí.

Developeri majú smolu, pretože takto stavanie mrakodrapov nefunguje. Na druhú stranu, zhruba takto môže občas fungovať marketing. Miesto drahého mediálneho priestoru a produkcie za desiatky tisíc eur stačí video nakrútené na iPhone šírené na Facebooku…

… myslí si automaticky kopec marketingových ľudí.

V skutočnosti by sa predstava klienta “Nech je to lacné a nech je to virál” dala prirovnať k predstave “Tu máte päťtisíc eur a zvyšných deväťdesiatpäťtisíc na budget vyhrajte v Lote”.

Definície a návody na vyrobenie dobrého virálu nie sú vytesané v žiadnom kameni a okrem toho sa aj neustále menia. Môžete si pozrieť najlepšie virálne videá na YouTube a zistíte maximálne návod na to, ako sa virály robili v roku 2008. Virálny efekt je ešte stále viacmenej vec šťastia.

Aspoň tri základné veci sa ale vypichnúť dajú:

1. Dobrému virálu pomôže, ak z neho necítiť úpornú snahu predať produkt. Preto je lepšie, ak si ako cieľ snahy stanovíte skôr takzvaný “buzz” alebo “awareness”. Ak za virálnou kampaňou nemáte naplánovanú aspoň malú regulérnu kampaň, ktorou poviete “to ostatné”, nebudete sa mať dobre. Aj Citroen musel prísť s outdoormi, aby ste si aspoň spätne uvedomili, akej značky bolo to auto, na ktorom Sagan akože zaparkoval bicykel.

2. Mnoho virálov vôbec nebolo mienených ako virály. Virálmi sa stali až potom. Napríklad naša Kolesománia pre COOP Jednotu. Čiže aj bájnemu virálu treba väčšinou trochu pomôcť, dostať ho do bulváru a zaplatiť mu nejaké to anorganické šírenie na sociálnych sieťach, aby mal vôbec kto zistiť, že je vtipný / zaujímavý / dojímavý a hodný šírenia.

3. Virály väčšinou nie sú úplne úprimné. Preto ich treba robiť opatrne. Môžete ľudí trochu zatiahnuť a zahmliť, ak ich pritom dobre zabavíte a nepodvediete, mali by ste byť v bezpečí. Neustále treba myslieť na to, aký odkaz ľuďom zostane, až sa ukáže, že za “spontánnym virálnym videom” stojí v skutočnosti vaša značka. Opäť pomôže, ak tam okrem tlačenia produktu bude aj kúsok iného odkazu, pokiaľ možno aspoň trochu užitočného. Nikto nechce, aby o jeho značke jednu sekundu vedel milión ľudí a ďalšiu sekundu si ten istý milión ľudí zapamätal, že ich tá značka odrbala.

Keď sa virál podarí, je to úplne iné ráno. Tváriť sa vtedy, že takto sme to celé zamýšľali od začiatku, je tá najľahšia vec na svete. No keď sa virál ešte len plánuje, treba sa skôr držať pri zemi a neulietavať si na očakávaniach.

Pretože tak to chodí. Ak chcete rozosmiať Boha, stačí povedať “toto bude jasný virál”. :)

Daniel Feranec
Copywriter

daniel

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *